Kategoria: Odbudowa i planowanie Warszawy

BOS

Do Warszawy wróciłem z Anglii jesienią 1946 roku. 8 września przybiliśmy do nabrzeża wypalonego portu w Gdańsku, a tydzień później zgłosiłem się w Warszawie do BOS – Biura Odbudowy Stolicy lub – jak mówili złośliwi warszawiacy – Boże Odbuduj Stolicę. Gdy zjawiłem się w Więcej…

Trasa W-Z

W marcu 1947 roku zostałem kierownikiem Pracowni Trasy W-Z. Przystąpiliśmy z Jankiem Knothe, Józkiem Sigalinem i Zygmuntem Stępińskim do jej projektowania. Początek był trudny. Ministerstwo Komunikacji zdecydowało odbudowę wiaduktu Pancera. „Odbudowa wiaduktu jest najwłaściwszym rozwiązaniem (…) a skrzyżowanie w dwóch poziomach jest niepotrzebne”. Przegląd Więcej…

Trasa W-Z [wideo]

„Największe osiągnięcie urbanistyczno – architektoniczne od czasu wojny światowej do teraz . Klasyk jedności przeciwieństw : stare – nowe, dynamiczne – statyczne; genialnie zrobione – ruch samochodowy jest w symbiozie ze Starym Miastem , przenika Stare Miasto w sposób nobilitujący obie te rzeczy” – prof. Więcej…

MDM [wideo]

„Należę do zwolenników Placu Konstytucji” – prof. Marek Budzyński „Wspaniale wpisany zespół nowej zabudowy w historyczną tkankę miasta, w oś Marszałkowskiej”– inż. arch. Jan Rutkiewicz dyr. Biura Planowania Rozwoju Warszawy „W pełni uporządkowana część miasta, dająca wizję architektury tamtego okresu” – inż. arch. Bogdan Wyporek Więcej…

Planowanie Warszawy [wideo]

„To co zrobił w pierwszym okresie powojennym dla Warszawy było niezwykłe” inż. arch. Bogdan Wyporek „Uważam, że te dwa wielkie wydarzenia przestrzenne (trasa WZ i MDM) utrwaliły imię Stanisława Jankowskiego w Warszawie na stałe” –prof. Marek Budzyński.

Oprowadzanie po Warszawie

Fragment artykułu Stanisława Jankowskiego „Z Johnem Steinbeckiem – po Warszawie”, Życie Warszawy, 1963 r. Jak wielu warszawskich urbanistów oprowadzam zagranicznych gości po mieście już od kilkunastu lat. Mimo zawodowej rutyny, za każdym razem mam tremę. Bo to wcale nie takie łatwe. Nie wystarczy Warszawę zobaczyć. Więcej…